Dag 4 – Min favoritfilm

De tre jag brukar räkna som mina favoritfilmer är Sweeney Todd, Edward Scissorhands och The Phantom of the Opera. Det är svårt att säga vilken av dessa som har det mest deprimerande slutet, två av dem brukar jag börja gråta till (jag sa ju att glada filmer inte riktigt är min grej) och ingen av dem skulle göra sig särskilt bra i en filmrecesion på denna blogg. Det skulle liksom ta död på hela magin med dem.
Så jag funderade ett ögonblick och beslöt mig för att satsa på min fjärde favoritfilm - The Nightmare Before Christmas av min favoritregisör, Tim Burton.

The Nightmare Before Christmas handlar om Jack Skellington, som är kung i Halloween Town (i förebyggande syfte ber jag om ursäkt för alla engelska termer jag kommer använda i detta inlägg, men jag har faktiskt aldrig sett den här filmen på svenska eller ens med svensk text). Varje högtid har en egen stad, och livet i Halloween Town går i stort sätt ut på att året runt förbereda sig inför Halloween och planera hur de bäst ska skrämma barnen i den "riktiga" världen. Inte för att invånarna i Halloween Town är elaka, utan för att det helt enkelt är det de är bra på. De känner inte till något annat än att skrämmas.
Jack är en omtyckt, stöttande och uppmuntrande kung men i hemlighet är han ganska trött på Halloween. Han funderar på om det ändå inte finns något mer i livet än att skrämmas varje år.
Av en slump är Jack en dag ute och går i skogen och råkar hamna i Christmas Town. Naturligtvis blir han helt förtrollad av denna högtid som är så totalt olik Halloween på alla sätt.

The monsters are all missing
And the nightmares can't be found
And in their place there seems to be
Good feeling all around

Instead of screams, I swear
I can hear music in the air
The smell of cakes and pies
Is absolutely everywhere

The sights, the sounds
They're eveywhere and all around
I've never felt so good before
This empty place inside of me is filling up
I simply cannot get enough

I want it, oh, I want it
Oh, I want it for my own
I've got to know
I've got to know
What is this place that I have found?
What is this?
(Slår huvudet i skylten)
Christmas Town? Hmm...

När Jack kommer tillbaka till Halloween Town samlar han hela stan och ska försöka förklara det fantastiska med julen för dem. Det är inte så lätt eftersom Jack inte själv förstår allting, och de andra förstår ännu mindre eftersom Halloween är det enda de känner till.

Jack: Now, pay attention
Now we pick up an over-sized sock
And hang it like this on the wall

- Oh, yes! Does it still have a foot?
Let me see, let me look
Is it rotted and covered with gook?

Jack: Hmm, let me explain
There's no foot inside, but there's candy
or sometimes it's filled with small toys

- Small toys?
Do they bite?
Do they snap?
Or explode in a sack?

- Or perhaps they just spring out
And scare girls and boys

- What a splendid idea
This Christmas sounds fun!
Why, I fully endorse it
Let's try it at once

Jack: Everyone, please now, not so fast
There's something here that you don't quite grasp...


Jack studerar julens mysterium ett tag och kommer sedan fram till att julen borde tillhöra alla, inte bara några utvalda få i Christmas Town. Han skickar tre små onda barn för att kidnappa jultomten, Santa Claus eller Sandy Claws som Jack har fått för sig att han heter (just den delen är jag VÄLDIGT nyfiken på hur de har översatt i den svenska textningen...), engagerar hela stan i att göra julklappar och tar själv på sig rollen som tomte.

Jacks vän Sally har en känsla av att det här med julen inte kommer gå så bra, och eftersom hon tycker väldigt mycket om Jack så är hon orolig för honom.
Naturligtvis har hon rätt: leksakerna barnen i den "riktiga" världen får är så läskiga att deras föräldrar ringer polisen. De tar det så långt att de skjuter ner "tomten" (jag brukar skratta lite åt det, snacka om överreaktion) och meddelar att julen tyvärr kommer bli inställd i år.
Jack överlever nerskjutningen (han är ju trots allt ett skelett och redan död), har en liten depression men inser sedan att han är ju trots allt The Pumpkin King och det är Halloween han är bra på. Det är det han ska satsa på.
Nu gäller det bara att rädda julen. Jack och Sally ger sig ut och letar efter Sandy Claws, den enda som kan ställa allt till rätta.





Det här är Jack, The Pumpkin King.



Och det här är Sally.


Nightmare Before Christmas Town
Jack i Christmas Town.



Och Halloween Town. Kontrasten är slående.



Sandy Claws. Bara en tidsfråga innan jag också börjar säga det istället för Santa Claus.



Julen blir kaos, kan man lugnt säga.



Vampyrankan <3 jag skulle i alla fall vilja ha den i julklapp, men barnen i den "riktiga" världen blev inte riktigt lika glada.



Och så Jack och Sally tillsammans. Sally skulle bli en så vacker Pumpkin Queen, tycker ni inte?


Sammanfattningsvis: en gullig, väldigt rolig och lite annorlunda film med ett lyckligt slut, till skillnad från de flesta andra av mina favoritfilmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0