Dag 25 – Min favorithögtid.

Ja, vi kan ju likagärna avsluta listan när vi ändå håller på. Du ligger efter, syrran.
 
Jag vet helt ärligt inte om jag är någon högtidsmänniska.
Julen är trevlig, men den är så sjukt överdriven. Det ska vara jul ÖVERALLT och HELA TIDEN och alla ska vara GLADA och HARMONISKA och dränka sitt hus i glittrande tomtar och bröla julsånger ihop med Carola, helst två månader innan julafton. Det blir bara för mycket. Så att jag nästan vill spy på julen när den väl kommer.
Påsk firade jag senast i Tyskland, och jag tror helt ärligt jag gillade påsken bättre där. Ingen hysterisk påskmat att föräta sig på, till exempel. Dock gjorde vi små hål i skalen på ägg, blåste ut själva ägget och målade sen skalen och hängde upp. Och vi gick ut i trädgården och letade efter godis som "påskharen" hade lagt dit, mestadels chokladägg. Och varsin present, till och med jag fick en. Jag blev nästan tårögd. Ja, påsken var definitivt bättre i Tyskland. Om jag någon gång får barn så ska de också få gå ut i trädgården och leta efter godis från påskharen. Och blåsa ägg och sen måla skalen, det var jättekul.
Midsommar är det högst tveksamt om jag kommer sakna när jag flyttar utomlands. Sill har jag aldrig förstått mig på, och jag tröttnade på att dansa runt midsommarstången någon gång runt tolv års ålder. Annars är ju supa det enda folk gör på midsommar. Hysteriskt. Nej, midsommar är sjukt överskattat. Sist det var midsommar var jag med Madde och Elise i den sistnämndas lägenhet i Halmstad, regnet vräkte ner och vi satt inomhus och såg på en DVD med After Dark. Vi tröttnade för övrigt aldrig på DVD:n, jag tror vi såg den fyra gånger under veckan i Halmstad och vi gick även runt och citerade den.
Valborg. Nej, säger jag bara. Det är alltid fruktansvärt kallt, någon tråkig människa håller tal (undantag finns, som får några år sedan då min mamma vårtalade), gubbarna sjunger och jag står och roar mig med att fundera på hur står brandfara det är. Jag måste erkänna att jag är rädd för eld. Elden är opålitlig och så farlig och förgörande när den väl släpps lös. Det roliga är annars att min bror fyller år på valborg, så när jag var liten sa mamma alltid att vi flaggade mest för honom och att kungen bara fick ett hörn av flaggan.
 

Nej, häromdagen kom jag fram till att det jag gillar bäst är den tradition Madde och jag själva har skapat oss: Skänninge Marknad. Att ströva runt i Skänninge, titta på allt man inte behöver, allt man inte vill ha och framförallt allt man inte har råd med, prata om allt och inget, köpa mellanmål på Östensons, kanske stöta på gamla FU:are eller till och med någon lärare, och sedan avsluta med att åka vår favoritkarusell och köpa fryst frukt doppad i choklad. Jag skulle kunna flyga till Sverige första veckan i augusti varje år i resten av mitt liv bara för att få gå på Skänninge Marknad med Madde. Räknas inte Skänninge Marknad som en högtid? Vimmerby Marknad räknas som en, för alla som bor i Vimmerby... Då borde ju Skänninge Marknad vara årets höjdpunkt i hela Östergötland. Och snart är vi där igen, Madde. Jag längtar.
 
 
Tack för mig, mina vänner. Någon som har en ny lista jag kan göra? Det här gick ju rätt bra.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag håller mig det om alltihopa, Lilly! Helt hysteriskt överreklamerat, speciellt midsommar!
Dock tycker jag om första advent. Att få tända det första ljuset och gå till kyrkan å sjunga Hosianna och Gå sion din konung att möta...var glad, var glad....!

2012-07-20 @ 13:19:58
Postat av: Britta

Jag vet att jag ligger efter, tackar som påpekar detta xD
Jag tror att du blev klar så snabbt för att du försökte tävla med mig ;)

2012-07-20 @ 14:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0