Älskade Frankrike älskade fransmän

Jag åkte till Frankrike och en månad senare kom Frankrike hit. Det är så jag tänker på det. För jag har varit i deras land, pratat deras språk (jag blir faktiskt bättre och bättre även om jag fortfarande inte känner mig tillräckligt säker för att släppa engelskan helt), ätit deras mat, gått i deras skola, tagit del av deras kultur.
Jag sa att Manon skulle bli något alldeles särskilt, och jag hade rätt. För hon är min, bara min. Jag har sett var hon sover hemma i Frankrike, var hon äter sin frukost, hur hon tar sig till skolan och vem som skjutsar henne dit. Vet vad hon gillar och inte gillar, hur bra engelska hon pratar och hur hon är. Därför var det en vän jag släppte in i mitt hem när fransmännen kom hit, kvart över tolv i fredags morse.
Det har varit så intensivt att jag är konstant trött. "Gå ihop med någon annan som också har en utbytesstudent" var rådet vi fick redan inför spanjorerna, men denna gång har den möjligheten inte funnits. Det har varit hon och jag 24/7. Därför är hon mer som en del av mig själv än någon tidigare har varit.

Jag vet att allt är möjligt nu. Jag ska lära mig prata franska, lite mer än vad som är precis tillräckligt för att överleva på gatorna i Paris, så mycket att jag kan prata med hennes familj.
Och det kommer gå bra. För nu för tiden, när vi sitter i en liten sal utan syre och böjer verb i femhundraarton tidsformer, så ser jag plötsligt meningen med det. Jag ser Eiffeltornet och minns hur Crêps smakar, hur gatorna på Champs Elysées doftar i solskenet och hur havsluften i Brest klibbar i håret.
Jag ska tillbaka till Paris, för jag har aldrig tidigare älskat en stad så mycket. Och jag ska tillbaka till Brest för att jag älskar människorna där.
Vi ska ses igen, Manon. Allt är möjligt.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja Lilly! Allting är verkligen möjligt! Helt rätt inställning! <3

2011-05-11 @ 10:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0