Snabb uppdatering från den spanska invasionen

Den spanska invasionen har kommit till Linköping. Och jag är mitt i den. Jag är involverad. Jag har en alldeles egen underbar spanjor att ta hand om.
På första rasten tog vi med dem till Hemköp. Vi gick i en inte särskilt samlad grupp, en härlig glad blandning av svenska, engelska och spanska. De köpte bröd och dricka, de flesta av dem. Kvaliteten på deras engelska är väldigt varierad. Så det här är bra träning för oss också; att släppa på våra avancerade engelska B-ord och anpassa språket efter den vi pratar med.

Om spanska är omöjligt så är katalanska ännu värre. När Marina pratade i telefon med sin mamma igår så förstod jag tre ord: "hola", "casa" och "si". Men jag varnade henne redan från början, sa rakt ut att min spanska är "horrible". Hon är gullig och förstående. Hennes engelska är kanske inte den bästa heller, men vi lyckas ändå förstå varandra. Man måste bara prata enkelt och tydligt.

Igår satte jag henne vid datorn, satt en stund och tittade på när hon chattade med sina kompisar i Spanien (och förstod ungefär "hola" och frågetecknen) och började sen laga mat. Det blev pasta med Lillys baconsås. Det gillade hon, så hon åt mycket. Till frukost åt hon några Ballerinakex och drack ett glas mjölk. Spanjorer äter inte så mycket till frukost.

Nu ska vi till Gamla Linköping och göra något kryptiskt. See you later, Swedes.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0