Väldigt internationellt

Jag känner mig väldigt internationell. Och totalt utmattad.
Dagens 1,5 timmes franskalektion spenderades idag, precis som i fredags, tillsammans med våra franska utbytesstudenter. Idag skulle vi dessutom prata FRANSKA med dem.
   Först spelade vi ett spel som vi har spelat ett par gånger förut; man får en fråga om varje region i Frankrike och om man svarar rätt så erövrar man den regionen, vilket i praktiken innebär att man målar den röd på en Frankrikekarta, och den som får flest regioner vinner. Fast idag skulle vi svenskar läsa frågorna och fransmännen svara på dem. Min spontana reaktion var "det här kommer ju bli pinsamt!". Och visst, ingen av oss uttalade allting helt perfekt, men våra franska vänner hjälpte oss och de förstod oftast vad vi sa oavsett hur vi uttalade det. Men med mitt dåliga självförtroende var det rätt jobbigt ändå.
   Sen gick vi över till ta-lappen-och-nudda-väggen-leken, den har vi också kört förut och den går helt enkelt ut på att vi är två lag och det ligger en massa lappar med olika bilder på i en rad på golvet. Elsa säger ett ord på franska, en från varje lag ska springa fram och ta rätt bild och sen springa tillbaka till sitt lag, innan motståndaren nuddar en och vinner lappen. Denna lek är ganska rolig eftersom den ofta tas väldigt seriöst; folk springer och skriker och de olika lagen jublar eller buar. Sist vi körde den så välte vi nästan Joëls julgran.
Idag var det förstås lite annorlunda; orden var på franska för oss och på engelska för fransmännen. Ämnet var kläder, vilket jag inte är så bra på så jag körde på taktiken att vänta tills min motståndare hade tagit ordet och sen helt enkelt jaga. Det fungerade.
   Sen kom det svåraste momentet av alla; fransmännen hade med sig en enkät med frågor om miljön som vi skulle svara på. Muntligt. Den kortaste av de franska flickorna (Fanny, är det så hon heter?) och jag hade en del kommunikationsproblem; helt ärligt så är hon bara lite bättre på engelska än vad jag är på franska, men som tur var fanns både Elsa och en av fransmännens lärare till hjälp. Jag tror vi fick ihop det tillslut, även om jag inte riktigt förstod alla frågor och chansade en del.

Ja, ibland är det tufft att gå på internationell skola. Men jag blir faktiskt bättre och bättre på franska, och det är trots allt ett tag kvar tills det är vi som ska ta emot utbytesstudenter.
Bättre och bättre på matte verkar jag visst bli också. Min mattelärare bor i Rimforsa och åker ibland med mitt tåg, och just i morse så kom han fram och gratulerade mig till resultatet på matteprovet vi gjorde igår.
Godkänd med marginal, hur otroligt låter inte det? Det är troligen det högsta jag någonsin fått på ett matteprov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0