Hur man rimmar "tryffel" på "skyffel"

Nej, de är ju ingen musikklass. Men de är våra små ettor, och de sjöng så gott de kunde. Glada amatörer i vitt och glitter. Och det var så mycket mer äkta än något luciatåg på vimarskolan med en massa dittvingade elever och föräldrar någonsin varit.
Efter luciatåget var det Rimstuga, en sån där härlig aktivitet utanför schemat som jag älskar när treorna (och i detta fall några tvåor) ordnar. Vi skulle skriva rim till tre julklappar: julbock, tomte och chokladask. Jag och Cissi, Linn, Dalsern och Sebastian var otroligt kreativa. Vi började med bocken, och det enda jag assosierade till var den i Gävle som brinner. Så det blev något i stil med:
"Nu är det jul och vi sjunger en psalm, i Gävle brinner vår lilla vän av halm
Men nu ska inte du bli sur, för det var ju inget riktigt djur
Och när du öppnar din julklapp ska du inte få en chock, för i paketet ligger en riktig .....!"
Och sen tomten, där vi rimmade "gubbe" med "nubbe". Men den bästa var ändå chokladasken, då vi började rimma på olika sorters chokladbitar:
"Den som får pärlan av vit choklad, är hela julen glad
När översta lagret är slut, hörs ett glädjetjut
Och mormor hämtar sin skyffel, för hon ska äta tryffel
Till slut är det bara romrussinen kvar, "jag offrar mig" sa far"
Det var jag som insisterade på att ha med rimmet "tryffel" och "skyffel", och jag skrattade halvt ihjäl mig åt det. Jag tror vi kommer vinna.
Något jag däremot inte vann var tävlingen på SO:n. Mitt lag blev snuvade på en påse skumtomtar med ETT poäng. Världen är inte rättvis.
Och, naturligtvis: Christmas Pantomime. Jag gick i ettan och minns det som om det var igår. Vårt eget, brittiska julspel byggt på "Jack and the Beanstalk". Joël som dragqueen, Kalle som god fe med rosa sjal, Sofia med kungakrona, Isabelle som ond puckelryggad Fleshcreep, Sebastian som jätte bakom en gardin och så jag, som Jack själv. Med svärd.
Det var bland det roligaste jag någonsin gjort. Och idag fick jag se våra små ettor spela exakt samma pantomime och blev så nostalgisk och fånigt lycklig att jag kände mig som en fyrtioåring på sjuttiotalsutställning.
Jag kommer till och med ihåg replikerna från min scen.
"Oh yes, Cinderella, you SHALL go to the ball! Oh no, what am I saying? Wrong pantomime. Are you tired after the beanstalk climb?"
"When I need my princess? Good heavens no! This is my adventure, I'm all set to go! You and I will be in danger, but danger is to me no stranger."

Våra ettor var riktigt duktiga. Gestaltningen av min egen roll var jag helnöjd med, killarna som körde scenen med kungen och drottningen var jätteduktiga och min Alva... vad kan man säga? Jag trodde att Isabelle var totalt oslagbar som Fleshcreep, men hon har fått en värdig konkurrent.

Sen gick jag på stan och köpte tre julklappar, som jag nu högtidligt ska slå in. Jag känner mig väldigt effektiv.
Merry Christmas and a Happy New Year, comrades.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0