Fredagslunch på Donken, min första hela spanskalektion och lite mer om kollektivtrafiken

Lilly slåss för sina rättigheter. Följande mail har nu gått runt till både Veolia, två gubbar på kommunen, KLT och Östgötatrafiken:

Hej.
Jag är 16 år, boende i Vimmerby och går första året på gymnasiet i Linköping. Varje dag åker jag med er, från Vimmerby till Linköping och sen tillbaka, och det är gigantiska problem. Det går inte två dagar utan förseningar. Nu för tiden är frågan vi ställer oss aldrig "är tåget försenat?" utan snarare "HUR mycket försenat är tåget idag?".
Tack vare era förseningar har jag under de två första månaderna på gymnasiet missat otroligt mycket undervisningstid. De få gånger vi faktiskt är i tid upp till Linköping så kommer jag och mina kamrater fem minuter försent, men vårt schema är anpassat för pendlare och fem minuter kan jag acceptera. Jag har faktiskt också förståelse för att det är omöjligt att ALLTID vara i tid, men ska det verkligen vara nödvändigt att vara försenad varenda dag?!
 
I tisdags var det värst. Jag går en internationell inriktning och denna vecka har skolan besök av några tyska elever. Första lektionen idag var det vår klass som skulle ta hand om dem, lära dem lite svenska och prata lite om svensk kultur och så vidare. Detta såg jag fram emot jättemycket.
Naurligtvis var det just den morgonen som tåget var nästan en timme försenat upp till Linköping. Detta ledde till att jag fick cirka en halv minut tillsammans med tyskarna, jag hann i stort sätt bara säga hej. Allt roligt som övriga, icke-Vimmerby-bor, hade gjort tillsammans med dem missade jag. Eftersom jag verkligen hade sett fram emot detta var jag ledsen och besviken hela dagen sen.
 
Inget kan naturligtvis ersätta lektionen jag missade, men ekonomisk ersättning skulle faktiskt lindra besvikelsen lite. Jag tycker att det är det minsta jag kan begära efter all förlorad studietid.
Jag tycker även att det är min rätt att slippa komma minst tjugo minuter sent till skolan varje dag bara för att ni ger löften om ankomsttider som ni inte kan hålla. Tycker inte ni det?
 
Bästa hälsningar,
Lilly Nilsson
Klass 1i
Folkuniversitetet
Linköping


Idag tog jag 6-tåget. Jag fick döda mig upp vid 5, det var kallt och mörkt och regnigt och jag var halvdöd hela resan, MEN: JAG VAR I TID TILL SPANSKAN. För första gången i mitt liv. Och DET var en skön känsla.
Jag gillar INTE tanken på att behöva göra det varje dag, men om inte Veolia/KLT/kommunen/Östgötatrafiken (vet snart inte ens vems fel det är) skärper till sig så har jag snart inget val. Jag tänker inte missa fler lektioner.

Men dagen var trots allt riktigt trevlig: efter min HELA spanskalektion så hade vi engelska med Bästa Helen och målade på varandras armar :) och, det bästa av allt: matteläraren var sjuk så istället för att ha matte från 13:15 till 14:00 och sen vänta på 4-tåget så kunde vi åka hem med 1-tåget :D DET var härligt :D
Och eftersom lunchen var något märkligt som började på "nasi" så gick jag och Isabelle, Johanna, Malin och Sofia till Donken och åt en riktig fredagslunch :) (JA, jag börjar också säga Donken, det är inte klokt hur lätt jag tar efter folk jag umgås med xD).


Kommentarer
Postat av: siri

Vila jävla tåg alltså :O Bra att du skickat in ett brev, nu får dom fan skärpa sig!

Kram Siri :)

2009-10-01 @ 21:33:56
URL: http://ettprickigtplommon.blogg.se/
Postat av: Lilly

Tyvärr har de där fega typerna inte ens svarat >_<

Kram på dig Siri <3

2009-10-08 @ 18:47:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0