Dagens föreläsningar

Jag sitter ensam i datasalen, eftersom min kära Isabelle har åkt hem till Motala och Sofia och CO är på lunch. Vi har slutat och jag kan åka med tidiga tåget, så istället för att komma hem halv sex så kommer jag hem halv tre. DET är bra.
Inga lektioner idag (gissa vem som jublade mest över att slippa ha idrott med Sadisten?), dock två föreläsningar. Först var det två jättehärliga regnbågskillar som pratade om heteronormativitet, fördomar och allmänt om HBTQ-frågor. För er som inte är så insatta så står HBTQ alltså för Homo Bi Trans och Queer. Dessa begrepp reddes ut ordentligt idag, queer var väl det som var svårast men det ligger i sakens natur. Men jag kan ge er min egen definition här och nu; för mig är queer att det inte spelar någon roll, att man inte behöver placera människor i olika fack beroende på sexuell läggning eller kön. Det finns en teori, queerteorin, om att det bara finns en kärlek och att saker som kön och sexuell läggning är socialt konstuerade. Det tror jag nästan på, kolla bara vilka sociala könsuppdelningar som börjar gälla redan när vi föds, blått för pojkar och rosa för flickor.
Jag är queer. Det finns bara en kärlek och det spelar ingen roll.
   I alla fall så gjorde vi lite övningar också, bland annat kollade vi på bilder på folk och skulle gissa deras könsidentitet och sexuella läggning bara utifrån utseendet ("Gissa heterot" döpte en av regnbågskillarna leken till) och sen fick vi gå runt och säga till varandra "Du har en röd tröja på dig (eller vad man nu hade på sig): Jag tolererar dig". Sen överdrev vi lite: "Det är helt okej att du har en röd tröja på dig, jag har absolut inga problem med det, du får jättegärna ha det." Sen kom den allvarliga diskussionen om vad som är skillnaden på att tolerera och att acceptera. Tolerarar gör man på sina egna villkor, man ställer sig över någon: "Det är helt okej att du har en röd tröja på dig, jag har inga problem med det, men det är ju inte lika fint som om du skulle ha en blå tröja" eller, för den delen "Det är helt okej att du är homosexuell, jag har inga problem med det, men..."
Accepterar gör man på samma nivå.

Efter regnbågskillarna kom en lätt pinsam tant och drog hela grejen med preventivmedel, kvinnlig könsstympning och säkert sex som alla vid det här laget redan har hört.  Och så pratade vi om hur viktigt det är med beröring, så vi fick ta på varandra. Och nej, det var inte alls lika porrigt som det lät, men jag satt ju med Isabelle Expert På Att Misstolka Allting så vi hade ganska roligt åt det. Men nej då, vi kramades och gav varandra lite massage och så. Sen tog vi kondomer och broschyrer och gick och åt lunch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0