En händelserik tisdag

Svininfluensa-vaccinet har gjort sitt: idag saknades både Johanna, Sofia A, Kalle, Malin, Jennika, Lucas, Elin R och Lisa. Sofia hade i och för sig ont i halsen redan i går morse, Jennika är ledig, Kalle är ovaccinerad och gick hem för att han hade ont i magen och Lucas är ändå typ aldrig i skolan, men resten av folket kan mycket väl vara hemma på grund av vaccinet. Sorgligt nog har jag inte fått kontakt med någon av dem.
   Idag dök vår nya mattelärare upp från ingenstanns, han heter Per Hammar och gjorde ett mycket bra första intryck på oss. Han var strukturerad, gjorde det kul och frågade var femte minut om vi hängde med. Eftersom jag har börjat halka efter ordentligt med matten och nästan fick ett nervöst sammanbrott häromdagen över att jag inte fattar någonting så tror jag att denna Per Hammar är precis vad jag behöver. Jag fattar redan mer. Inget illa om Anders, min förra lärare, men han fick oss inte att fokusera på riktigt samma sätt. Tur att provet är uppskjutet en vecka, då kan jag be Per Hammar gå igenom allt en gång till med mig. Det roliga med honom var att han inte kom ihåg några namn, så han kallade mig för Vimmerby under hela lektionen (jag kom ju sent, som jag alltid gör, och var tvungen att förklara varför).
   Sedan hade vi samhällskunskap och när vi väl hade gått igenom uppgiften och pratat om det vi skulle så gled min grupp (som bland annat bestod av Madde, klassens ledande miljöpartist) in på en riktigt seriös diskussion om miljön och klimathotet. Vi kom främst fram till tre saker:
1. EU är värdelöst för de hindrar oss från att köpa närproducerat (det hindrar tydligen den fria handeln)
2. USA borde störtas (Sofia G planerar en global revolution).
3. Jorden kommer gå under. Punkt.

Sen var dagens roligaste: vår repetition av the Christmas Pantomime: Jack And The Beanstalk. I Britain är det jättestort med dessa Christmas Pantomimes och Helen blev alldeles lyrisk när hon kollade på när vi övade och sa att hon kände sig som barn igen.
Vi har en full ko, en prinsessa, en ond jätte, en överbeskyddande fe och så lilla Jack som vill ut på äventyr. Den sistnämnda rollen spelas av mig och jag är hyfsat nöjd med mig själv hittills. Joël spelar dam/drottning ihop med Olof, som siamesiska tvillingar, och bara att se det är halva nöjet. Joël tog även direkt på sig rollen som regisör och är den som berättar var vi ska stå, hur vi ska säga våra repliker och även vad vi ska ha på oss när vi spelar upp för resten av skolan på avslutningen den 17. Jag gillar det; det är otroligt skönt när någon annan säger åt mig vad jag ska göra och inte.
Den berömda vinglande kön spelas av Nicolina och Filip, mycket vackert ihoptryckta under ett lakan eller liknande. Sen har vi Sebastian Kaiser som spelar jätte och för det första aldrig är beredd när han ska säga sina repliker och för det andra låter mer som jultomten än som en elak jätte, och Isabelle som gör sig jättebra som jättens ondskefulla lakej (fleschcreep). Vi har så kul att det är helt sjukt. Jag älskar min klass, så mycket.


Sen måste jag också säga grattis till min idol Martin Rolinski och hans fru Katarina. Tisdag den 1 december föddes deras dotter, 50 centimeter lång och 3,5 kilo tung. Hittills går hon under namnet "Rolinski-flickan" men vi inväntar hennes officiella namn och förhoppningsvis även en bild.
Grattis ännu en gång, Martin. Du kommer bli en underbar pappa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0